EUROPA

MIDDEN-AMERIKA

AZIË

Spanje

Panama

Thailand

Maleisië

Singapore

Indonesië

Costa Rica

Mexico

Curacao

Hongarije

Portugal

Denemarken

Zweden

Slovenië

Kroatië

Naar ALLE Bestemmingen

Italië

Europa

Midden-Amerika

Azië

Spanje

Panama

Thailand

Maleisië

Singapore

Indonesië

Costa Rica

Mexico

Curacao

Hongarije

Portugal

Denemarken

Zweden

Slovenië

Kroatië

Naar ALLE  bestemmingen

Italië

Met de nachttrein naar Boedapest

WOTR

WOTR = Wolves on the Road, wij zijn Johan, Manoëlle, Dex, Bing en Billie. In 2022 besloten wij ons leven volledig om te gooien. Wil je meer over ons weten of onze reis volgen? Check dan onze Insta @wolvesontheroad.

Yes met 3 kinderen kunnen wij je hier zeker veel informatie over geven!

Naar Boedapest reis je gemakkelijk met de nachttrein. In een ruime zestien uur ben je vanuit Nederland tot je eindbestemming. Dat klinkt als een lange rit, maar niets is minder waar wanneer je met de nachttrein reist. Hier kom je al slapend je uren door en voor je het weet drink je je kopje koffie al in Boedapest. En eerlijk waar, waneer je kids in de ochtend wakker worden en vanuit de coupé de besneeuwde bergtoppen zien, dat is iets magisch toch!
In deze blog lees je onze eerlijke ervaring. Dus zowel de fantastische kanten, maar ook de help-mijn-rug-doet-pijn kant. Zo kun jij voorbereid aan jouw treinreis beginnen.

De nachttrein boeken

Wanneer je in de nacht wilt reizen naar Boedapest, dan reis je met de Nightjet. Deze kun je handig boeken via de NS International. Opstappen doe je in Amsterdam, Utrecht of s-Hertogenbosch. Deze nachttrein rijdt tot aan Wenen. Vanuit daar stap je in de ochtend over naar een Railjet trein en rijd je in een twee en half uur door naar Boedapest.

Bij het boeken van de nachttrein kun je kiezen tussen een zitplaats en een ligplaats. De eerste keuze valt natuurlijk af met kinderen. De hele nacht rechtop zitten is ook voor jullie vast geen optie. Wij kozen voor een zes persoons ligplaats in een coupé. Deze kun je in zijn geheel afhuren, maar daar betaal je meer voor dan de treinreis zelf.

REserveer een extra plaats

Wij zijn met zijn vijven en Billie zou nog gratis meereizen aangezien hij onder de vier is. Toch kozen we er voor om een betaalde plek voor hem te reserveren. Dit kostte ons iets van twintig Euro extra, maar zo hadden we zeker vijf gereserveerde plaatsen. We hadden namelijk gelezen dat ze dan meestal niemand in je coupé erbij boeken en je de coupé dus in de meeste gevallen voor je eigen gezin hebt. Gelukkig was dat in ons geval ook zo. Stel je voor? Die arme man of vrouw die hier bij had moeten liggen!

Het viel ons op dat de overige coupés ook minimaal bezet waren. Soms maar met twee, drie of vier mensen. Ik gok dus dat je bijna altijd de coupé voor jezelf hebt, wanneer je een boeking maakt. Misschien dat het in een drukke periode anders is. Wij reisden half januari en er was dus echt nog genoeg plek.

Slapen in de Nightjet

Rond negen in de avond kwam er iemand langs die ons hielp met het ombouwen van de bedden. De achterbank wordt omhoog geklapt en zo heb je in totaal zes bedden in de cabine. De middelste en onderste bedden hebben een stoffen net voor het bed hangen, zodat de kids er niet uit kunnen vallen. Ook wiebelt de nachttrein aardig op en neer, dus dit was een fijne uitkomst.
Alhoewel de oudsten het liefst helemaal boven wilden liggen, werd dit toch afgeraden. De bovenste bedden hebben geen veiligheidsnet en je wilt niet dat er een kind van zo hoog naar beneden valt.

Hoe slaapt het nu echt?

In de coupé ligt er voor elk bed een hoeslaken, kussentje en een warm fleecedeken klaar. Het kussentje is overigens wel echt heel klein, dus neem een nekkussen mee wanneer je comfortabeler wilt slapen.
De bedden zijn vreselijk aan de harde kant. Je ligt immers op de bank waar je op zit. Dat is wel echt het grootste nadeel van de treinrit. Met pijn in onze heupen werden we wakker.
Maar als je dan in de ochtend het luik omhoog schuift en je de zon op ziet komen boven de besneeuwde bergen, vergeet je gelukkig snel hoe zo’n nacht was. En die verwonderde koppies voor het raam doen je hart smelten toch?! Nee, laten we eerlijk zijn. Het slapen is gewoon echt niet comfortabel, maar altijd nog beter dan zittend in een stoel.
Wat er wel fijn aan is, is dat je lekker op en neer gewiebeld wordt door de trein. Hierdoor sliepen de kids dus wel heel goed.

Er zijn ook vier persoons coupés te boeken. Wat we online zagen, zijn deze wat moderner dan de zes persoons coupé waar wij in verbleven. We hebben ze overigens niet in het echt gezien, dus we kunnen hier helaas geen eerlijke mening over geven.

Eten en drinken in de trein

Je kunt in de nachttrein wat kleins kopen zoals wat drinken of een kleine snack. Het assortiment is niet heel uitgebreid dus neem zeker zelf ook wat mee.
In de ochtend komen ze om half acht langs voor het ontbijt. De avond ervoor vragen ze wat je wilt drinken, zodat je in de ochtend je eigen ontbijt tray hebt. Je kunt kiezen uit koffie/thee of een pakje jus d’orange. Daarbij krijg je twee witte kaiser broodjes met boter en jam. Een prima, maar simpel ontbijt.

Sanitair

Je coupé heeft geen eigen sanitair. Je vindt een gezamenlijk toilet in de gang. Groot genoeg om ook je tanden te kunnen poetsen, maar te klein om je goed te kunnen wassen. Neem dus wat natte doekjes mee om je te kunnen verfrissen.

De overstap naar de Railjet

In Wenen stap je over. Dit is het laatste station dus geen haast met uitstappen. Hier neem je de Railjet naar Budapest-Keleti.
Via de NS kun je voor deze trein je stoelen al reserveren voor een kleine meerprijs. Op je ticket staat waar welke stoelen je hebt en waar je in moet stappen in de trein. Ideaal! Het was voor ons een uitkomst dat we zekerheid hadden om allemaal bij elkaar te kunnen zitten in het laatste stukje van de treinreis. Deze rit duurt nog twee en een half uur tot je eindbestemming, Boedapest.


Wat vind je in de railjet?

De stoelen zijn comfortabel en sommige plekken hebben zelfs een vierzit met een tafeltje. Overigens hebben de andere stoelen ook allemaal een uitklaptafel. Ook is er ruimte om je bagage te kunnen opbergen en er is WIFI aan boord. In de Nightjet was er overigens geen WIFI.
De Railjet heeft een restaurant aan boord waar je broodjes, maar zelfs een simpele pasta kunt halen. Onze overstap vanuit de nachttrein was te kort om wat eten te halen, dus dit was ideaal!

Zouden we deze rit met de nachttrein nog eens maken?

Het is ons echt alles meegevallen. De rit ging snel en de kids hebben zicht goed vermaakt. Ja, het is sneller om te vliegen en waarschijnlijk is het net zo duur. Maar zo hebben we toch wat klimaatvriendelijker kunnen reizen én konden we dit avontuur ook van de buckelist afhalen: een lange treinrit. Nu moet die Transsiberie Express ook wel lukken toch?!

Next blog:

Previous blog:

Must Reads on the blog

WOTR Must Reads